váltás magyarra switch to english
  hírek magunkról linkek letöltések elérhetőség adok-veszek  
vissza a fooldalra
 
  Hírek  
 
     
 
Untitled document Juhos_Gabor_FOH_Carnegie_Hall.jpgMagyar siker New Yorkban - A HAVASI Symphonic a Carnegie Hall színpadán

2015. október 26-án a HAVASI Symphonic New York-ban mutatkozott be az amerikai közönség előtt a Carnegie Hall nagytermében. A tengerentúli bemutatóra a zeneszerző – zongoraművészt elkísérték magyar alkotótársai, akikkel az elmúlt 3 évben 9 teltházas Aréna koncertet valósítottak meg.

A New York-i előadáson közreműködött többek között a Budafoki Dohnányi Zenekar (Pejtsik Péter vezényletével), Radics Gigi, Andrejszki Judit, Hajós-Dévényi Kristóf (ének), Szirtes Edina „Mókus” (hegedű, ének), Szokolay „Dongó” Balázs (duda, furulya) és Kiss „Endi” (dob). A koncert Golden Globe-díjas sztárvendége Lisa Gerrard, a Gladiátor c. film főcímdalának előadója és társzeneszerszője volt.
Álló ovációval fogadta az amerikai közönség a produkciót, amelynek programjában egy az 1956-os forradalomnak és szabadságharcnak szentelt tétel ősbemutatója is szerepelt. A Carnegie Hall nagytermébe (Stern Auditorium/Perelman Stage) Havasi Balázs 70 magyar alkotótársával érkezett.

A HAVASI Symphonic évek óta összeszokott hangstábbal dolgozik, ám a tengeren túlra helyből kellett megrendelnünk a szükséges eszközparkot – árulta el Juhos Gábor, a produkció vezető hangmérnöke. Egy koncert show mindig komoly hangi igényeket támaszt, amelynek egyeztetése az amerikai szolgáltató céggel több körös, nem egyszerű feladat. Lukács Miklós produkciós manager kollégámnak köszönhetően a Carnegie Hallban viszont minden flottul ment és a felszerelés pontosan az előzetes ütemterv szerint összeállt.

Havasi_Carnegie_Hall1.jpgAkadt néhány speciális igényünk is, amit kintről nem mertünk megoldani. Így azok a rackek velünk utaztak és poggyászként vittük magunkkal a reptérről. Ilyen pl. a szimfonikus zenekarnak egyedileg készített fejhallgató rendszer. A nemzetközi show produkciókban megszokott módon több számban minden művész takt jelet hallgat. A zenekar az előre kiépített fejhallagtó rendszeren keresztül, a karmester és a szólisták pedig vezetéknélküli fülmonitorok segítségével. A takt jelet játszó harddisk player SMPTE time code-ot is szolgáltat. Erre van lehetőség a fényt és a nagy felbontású video bejátszó szervereket leprogramozni előre, hogy minden váltás zenei helyen, az élő zenével tökéletesen szinkronban történjen. Ez biztosít továbbá lehetőséget speciális elektronikus hangeffektek vagy pl. a „Nem tudhatom” c. számban lévő vers bejátszására is.

Az Aréna változatban a szcenikai kezelő pontokon és a back stage-n is nagyméretű time code kijelzők vannak elhelyezve. A liftek, süllyedők, függönyök és pirotechnikai eszközök is előre meghatározott time code értéken kerülnek indításra manuálisan, így azok „megérkezése” is zenei pontokon történik maximálva ezzel a közönség audio-vizuális élményét.
Nexo_PA_Carnegie_Hall.jpgA Carnegie Hallban a ház saját Nexo GEO hangrendszerét használtuk. Amúgy kiválóan beállított, a koncerttererem színére fújt Line Array rendszerről beszélünk, amit a széles színpad miatt „front fill” sugárzók egészítettek ki.

Az FOH-ban Soundcraft Vi6 és Vi1 keverőpultokon dolgoztunk ahol Garamszegi Szilárd volt a társam, aki a Soundcraft digitális pultok telepítésének kiváló szakembere. A monitort Éreth Gyuri keverte Soundcraft Vi3000 pulton, a technikus pedig Nagy János "Janika" volt.

Kérésemre (a művészekkel való előzetes megállapodás szerint) a Carnegie Hall színpadán lábmonitort egyáltalán nem használtunk. Kizárólag fülmonitorokkal dolgoztunk, így nagyon szépen kézbentarthatóak voltak az arányok a PA-ben.


A szimfonikus zenekar mikrofonozását Neumann KM184 mikrofonokkal oldottuk meg pultonként, ahol az első pultok további hangszermikrofonnal voltak kiegészítve. A hangszeres szólisták DPA 4099 mikrofonnal voltak ellátva mikroporton keresztül. Az énekes szólisták Shure Beta 87A, a Gospel kórus Shure Beta 58 vezetéknélküli mikrofonokat kaptak. Havasi Balázs Bösendorfer Imperial zongorája egy igazi erőmű. Két AKG C414 és két mágnestalpas DPA 4099 mikrofon biztosította a klasszikus zongora hangzást, még a drum & piano hangerejének eléréséhez további két kontaktmikrofon is helyet kapott.

FOH_Carnegie_Hall.jpgA háznak szigorú szabályai vannak hangerő korlát tekintetében. Egy ősz hajú úr végigülte mellettünk a koncertet az FOH-ban kezében egy hangnyomásmérővel. Nem volt szabad huzamosabb ideig túllépni a 95 db (A-szűrőn) határt. Ez a szimfonikus számok esetében nem is jelentett problémát, ám a drum & piano projekt alatt kisírtam egy kis engedményt a szabályok alól. Ott ugyanis valamelyest fölé kellett menni ennek az értének ahhoz, hogy a szám arányai megtartottak legyenek.


Kezdetben fucsa volt, hogy az Egyesült Államokban mennyire élesen külön válik a hangmérnöki (FOH sound mixer) és a technikusi feladatkör. A színpadi technikai személyzetet a Carnegie Hall biztosította. Én ott semmihez sem nyúlhattam, még a saját eszközeinkhez sem. Nem rakhattam arrébb pl. egy mikrofonállványt ha az egyszerűség úgy kívánta. Viszont folyamatosan jelen voltak és mindent pontosan olyanra csináltak ahogyan kértük. A mikrofon poziciókat azért beállíthattam amit fényképpel dokumentáltak, hogy átállás után is pontosan tudják reprodukálni.


Havasi_Lisa_Gerrard_Carnegie_Hall.jpgÖsszességében nagyon szép emlékkel jöttem haza New Yorkból habár elárulom, hogy igencsak féltem tőle - nyilatkozta Juhos Gábor. Az utazás előtt átnéztem a Carnegie Hall összes elérhető fényképét ami egy patinás, klasszikus ám jelentősen zengő és nehezen hangosítható terem látszatát keltette. A gyakorlat azonban bebizonyította, hogy a látszat néha csal. A teremnek egyáltalán nincs kellemetlenül hosszú lecsengési ideje. A sok sima falfelület ellenére pedig igen magasan volt a gerjedéshatár annak ellenére, hogy sok kondenzátor mikrofont használtunk.

Ami pedig mindennél fontosabb, hogy az amerikai közönség ugyanolyan kitörő lelkesedéssel fogadta a HAVASI Symphonic produkcióját a Carnegie Hall színpadán, mint ahogy a magyar közönség teszi már évek óta a Papp László Budapest Sportarénában.

Abban a szerencsés helyzetben voltam (ami egyébként nem mindenhol szerencse), hogy FOH hangmérnökként én voltam a közönség számára egyetlen a nézőtéren elérhető vendég "dolgozó". Így rendkívül sokan fejezték ki élményüket és elismerésüket a produkciót illetően.


A TV2 Tények forgatóstábja is velünk utazott, a koncertről készült beszámoló itt nézhető meg.



Havasi_Carnegie_Hall11.jpg





a Carnegie Hall első látványa éjfélkor, az építés megkezdése előtt









Havasi_Carnegie_Hall12.jpg





megérkeztek a konténerek a helyi szolgáltató cégtől és mi is áthoztuk a sajátjainkat a szemközti hotel Wellingtonból








Havasi_Carnegie_Hall13.jpg





csatornalista egyeztetés
(Éreth Gyuri, Garamszegi Szilád, háttérben Nagy Jani)








Havasi_Carnegie_Hall15.jpg






a Gospel kórus mikrofonjai és fülmonitorai készen állnak








Havasi_Carnegie_Hall16.jpg






"stage pass"









Havasi_Carnegie_Hall14.jpg









Soundcraft Vi1 és Vi6 pultok összekötése az FOH-ban
(Garamszegi Szilárd)











Juhos_Gabor_Havasi_Carnegie_Hall.jpg









beengedés előtt egy emlékfotó a Carnegi Hall színpadán
(Juhos Gábor)